Behandlinger:

Som statsautoriseret fodterapeut tilbyder jeg:

• Fysiologiske og neurologiske undersøgelser af foden.
  • Indlægssåler afstøbte efter dine fødder .
  • Aflastninger støbt individuelt til fejlstillede tæer og knyster.
  • At afhjælpe symptomer ved vokseværk og hælspore.
  • Beskæring af hård hud og revner.
  • Fjernelse af ligtorne.
  • Negleklip og slibning af fortykkede negle samt svampe-negle.
  • Bøjlebehandling af nedgroede negle.
  • Behandling af vorter.
  • Årsstatus ved diabetes.
  • Rådgivning og vejledning.
  • Rådgivning om skovalg i forhold til dine fødder.
  • Den nyeste viden fra bl.a. kurser og organisationer.

Vorter/fodvorter:

Vorte er en virusart som er blevet accepteret af vores immunforsvar.

Der findes over 100 forskellige vortevirusser, hvilket gør det umuligt at give et præcist bud på antal behandlinger før vorten forsvinder.

Hos Fodklinikken Herning bruges et frysemiddel som er kryoterapi eller Verrutorp som er keratolytisk behandling.

Hård hud:

Kommer fordi huden beskytter os mod en påvirkning udefra det kan fx. være sko, strømper, måden at gå på, varme påvirkning fra fx slibe maskiner. Der er nogle som har en hudlidelse hvor de danner meget hård hud uden der er en påvirkning udefra.

Hård hud er vigtigt at få fjernet for at undgå det sprækker, danner sår. Hård hud giver et øget tryk belastning på det pågældende område som kam udvikle sår under den hårde hud.

Hos Fodklinikken fjernes den hårde hud ved beskæring og ikke slibning, da slibning danner varme og varme påvirkning får huden til at danne mere hård hud som beskyttelse.

Der vil være vejledning i hvordan du kan forbygge hård huds dannelse.

Ligtorne:

En ligtorn opstår pga. konstant tryk/ friktions påvirkning. Det kan være fra sko/strømper eller fod fejlstilling.

En ligtorn er sammenpresset hård hud som danner en kegle hvor spidsen peger ind i huden og rammer vores smerter sanser.

En ligtorn skal fjernes ind i dybden. Den vil ofte komme igen hvis årsagen til dens opståen ikke ændres, hvilket du vejledes i.

Nedgroede negle:

En nedgroet negl kan være meget smertefuld og give betændelse.

Dette kan behandles med en bøjle som limes på neglen for at løfte neglen fri fra huden og rette neglen op.

Hyppige årsager til nedgroede negle er forkert negleklip, piller i neglene, fodtøj.

Hos Fodklinikken Herning bruges metal bøjle af fjerderstål som laves så den passer perfekt til den pågældende negl. Denne behandling tager hurtigt generne fra den nedgroede negl.

Behandling med metalbøjle er helt smertefri.

metalboejle

Indlæg:

Hos Fodklinikken har vi stor erfaring med indlægssåler. Hos os får du indlægssåler afstøbt efter dine fødder.  Afstøbningen overfører konjunkturerne fra dine fødder til sålerne hvorpå vi tilpasser de punkter der afhjælper problemet.

Fejlstillinger i foden kan give ømhed/smerter i knæ, hofter, lænd og ryg. Hvilket kan afhjælpes med et individuelt tilpasset fodindlæg. Dyrker du sport som f.eks.. løb, fodbold, håndbold eller lignende og oplever smerter som ovennævnt kan et indlæg være løsningen for dig.

Årsager  til smerter kan fx være:

* Nedsunken forfod

* Nedsunken svang (platfod)

* Høj svang (hulfod)

* Hælsmerter, hælspore

* Andre fod problemer

Fejlstillinger giver ofte hårdhudsdannelse og ligtorne

Et fodindlæg kan korrigere, støtte, aflaste og fordele tryk belastningen jævnt over foden.

Hælspore, hulfodssene betændelse (fascitis plantaris)

Hulfodsene betændelse giver smerter ved svangen og hælen, opstår pga. overbelastning/fejlbelastning af hulfodssenen. Kan udvikle sig til hælspore uden aflastende behandling som er en kronisk tilstand og oftest krævet langvarigt aflastning af fodindlæg. Hælspore diagnostikeres ved røgent.

Behandlingen er fodindlæg, aflastning, udstrækningsøvelser og optrænende øvelser til hulfodssenen.

Sygesikringen Danmark yder tilskud til fodindlæg fra Fodklinikken Herning.

Hælsmerter hos børn og unge:

I hælknoglen er en vækstzone hvor hælen vokser ud fra. Achillesenen som kommer fra en stor lægmuskel hæfter bag på hælknoglen. Ved vækst i underbenet kan achillesenen have svært ved at følge med og den bliver stram og trækker i den yderste del af hælknoglen, hvilket ofte giver stærke smerter i hælen (kaldet vokseværk). Disse smerter gør deltagelse i sportslige aktiviteter meget pinefulde, samt kroppen prøver at kompensere ved at aflaste hælen hvilket kan give overbelastning andre steder i kroppen.

VIGTIGT!! Disse smerter kan afhjælpes ved aflastning af det kraftige træk fra achillessenen samt udspændingsøvelser.

Hos Fodklinikken Herning laves en grundig undersøgelse af led bevægeligheden i fødderne, gangmønster og kropsbevægelighed vurderes samt eventuelle fejlstillinger konstateres. Ud fra disse undersøgelser tilbydes/anbefales bedst egnede fodindlæg.

Der vil altid være en grundig vejledning om fodtøj, indlæg og egnede fodøvelser til fodens muskler.

Sygesikringen Danmark yder tilskud til fodindlæg fra Fodklinikken Herning.

Kontakt os i dag

Vi er uddannet statsautoriseret fodterapeuter fra fodterapeutskolen i Randers og har eget ydernummer.

Vi er en del af sundhedsvæsenet og dermed underlagt Sundhedsvæsenets Patientklagenævn. Vi arbejder behandlende, sundhedsfremmende og forebyggende.

Ring 40 51 05 49

Fodklikken Herning